Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2020

Δημόσιες πολιτικές για την κοινωνική οικονομία και την κοινωνική επιχειρηματικότητα


Απόσπασμα από: Κοινωνική οικονομία και κοινωνική επιχειρηματικότητα

Οδηγός για την Κοινωνική Ευρώπη
Τεύχος 4
Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Γενική Διεύθυνση Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Κοινωνικής Ένταξης
Το χειρόγραφο ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2013
Ο παρών οδηγός συντάχθηκε από το Euricse (European Research Institute on Cooperative
and Social Enterprises – Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Έρευνας για τις Συνεργατικές και Κοινωνικές
Επιχειρήσεις) και τις υπηρεσίες της Επιτροπής. Ιδιαίτερη συμβολή στο έργο είχαν ο καθηγητής Carlo Borzaga, ο Gianluca Salvatori, ο Riccardo Bodini και η ανώτερη ερευνήτρια Giulia Galera, με την πολύτιμη στήριξη και συνεισφορά του Gerhard Bräunling.


ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟΝ ΟΔΗΓΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ τ. 4 ΕΔΩ



 Δημόσιες πολιτικές για την κοινωνική οικονομία και την κοινωνική επιχειρηματικότητα


ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7


Τα οφέλη που αποφέρουν στην κοινωνία οι οργανισμοί κοινωνικής οικονομίας έχουν αναγνωριστεί από τις κυβερνήσεις σε ευρωπαϊκό, εθνικό και περιφερειακό επίπεδο. Σε κάποιες περιπτώσεις, ειδικές στρατηγικές και προγράμματα υποστήριξης παρείχαν το σχετικό έναυσμα και τις κατάλληλες διευκολύνσεις.
Αρκετά συχνά, η υποστήριξη της δημιουργίας και της ανάπτυξης κοινωνικών επιχειρήσεων έχει επιτρέψει στις δημόσιες πολιτικές να αντιμετωπίσουν την πρόκληση της απασχόλησης, καθώς και άλλες κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις, με πιο αποδοτικό και αποτελεσματικό τρόπο από ό,τι αν βασίζονταν αποκλειστικά στον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα, επιτυγχάνοντας, κατά συνέπεια, μεγαλύτερη αξία για τα χρήματα των φορολογουμένων.
Αυτό το κεφάλαιο επανεξετάζει κάποιες από τις σημαντικότερες δημόσιες πολιτικές υποστήριξης της κοινωνικής οικονομίας και των κοινωνικών επιχειρήσεων σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Υποστήριξη της ΕΕ στην κοινωνική οικονομία
Τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και ειδικότερα το Ευρωκοινοβούλιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΕΟΚΕ), έχουν επιχειρήσει
να ενισχύσουν την ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας μέσω μιας σειράς πρωτοβουλιών πολιτικής.
Η πρώτη Διάσκεψη της κοινωνίας των πολιτών που διοργανώθηκε σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η
οποία πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 1999 με πρωτοβουλία της ΕΟΚΕ, επιβεβαίωσε
το σημαντικό ρόλο που οφείλουν να διαδραματίσουν οι οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών στην ανάπτυξη ενός συμμετοχικού κοινωνικού προτύπου, καθώς και στη διαμόρφωση και υλοποίηση πολιτικών που μπορούν να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη στη δημοκρατική διαδικασία. Η κοινωνική οικονομία, με το συμμετοχικό χαρακτήρα της και τον ενεργό ρόλο των ενδιαφερόμενων μερών, αναγνωρίστηκε ως φορέας ενός δυναμικού ικανού να συμβάλει στον εκσυγχρονισμό των ευρωπαϊκών συστημάτων πρόνοιας, και την ενεργό εμπλοκή των πολιτών στην εξεύρεση και την εφαρμογή λύσεων για ορισμένες από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την κοινωνία. Οι οργανισμοί κοινωνικής οικονομίας από ολόκληρη την ΕΕ εκπροσωπούνται άμεσα στην ΕΟΚΕ.
Το 2003, το Συμβούλιο της ΕΕ εξέδωσε έναν κανονισμό περί του καταστατικού της ευρωπαϊκής συνεταιριστικής εταιρείας (SCE), με στόχο τη στήριξη της ανάπτυξης των διασυνοριακών και διακρατικών δραστηριοτήτων των συνεταιρισμών.
Το 2004, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε μια «Ανακοίνωση για την προώθηση των συνεταιριστικών εταιρειών στην Ευρώπη», στην οποία συνιστούσε να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή στα νέα κράτη μέλη και τις υποψήφιες προς ένταξη χώρες, όπου ο συνεταιριστικός τομέας παρουσίαζε σχετικά χαμηλή ανάπτυξη.
Η ΕΕ έχει επίσης υποστηρίξει την εκκίνηση και την ανάπτυξη σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο των πρωτοβουλιών που αναφέρθηκαν στα προηγούμενα κεφάλαια, ιδίως μέσω του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης. Οι κανονισμοί για τη λειτουργία και των δύο αυτών ταμείων για το 2014-2020 προβλέπουν την «προώθηση της κοινωνικής οικονομίας και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας» ως ειδική επενδυτική προτεραιότητα.
Επιπλέον, η ΕΕ έχει προωθήσει τον πειραματισμό στο πεδίο της κοινωνικής οικονομίας, τηνανταλλαγή και τη συνεργασία σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, τον προσδιορισμό και τη διάδοση των ορθών πρακτικών (περιλαμβανομένων όσων αφορούν τη νομοθεσία και τις οργανωτικές μορφές), καθώς και την κατάρτιση των νέων επαγγελματιών της κοινωνικής οικονομίας.  Μέσω αυτών των πρωτοβουλιών, η ΕΕ έχει συμβάλει στην καινοτομία των πολιτικών κοινωνικής συνοχής στα κράτη μέλη.

Η πρωτοβουλία για την κοινωνική επιχειρηματικότητα του 2011
Ενώ σε κάποια κράτη μέλη (παραδείγματος χάριν, στην Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο) έχουν ψηφιστεί νομοθεσίες που επέτρεψαν στις κοινωνικές επιχειρήσεις να επεκταθούν ευρέως και ραγδαία σε ένα εκτεταμένο σύνολο πεδίων γενικού συμφέροντος, σε ορισμένες άλλες χώρες οι κοινωνικές επιχειρήσεις εμφανίστηκαν αργότερα ή δεν έχουν ακόμη εδραιωθεί.
Η πρωτοβουλία για την κοινωνική επιχειρηματικότητα (Social Business Initiative – SBI), εγκαινιάστηκε το 2011 και αποτελεί την πιο ευρεία πρωτοβουλία της ΕΕ μέχρι σήμερα, που αποσκοπεί στην ενίσχυση της ανάπτυξης των κοινωνικών επιχειρήσεων σε ολόκληρη την ήπειρο. Η Επιτροπή αντιλαμβάνεται την πρωτοβουλία ως θεμελιώδες συστατικό της ολοκλήρωσης της ενιαίας αγοράς, δίνοντας ώθηση στην επιχειρηματικότητα και τονώνοντας τις πολιτικές απασχόλησης.
Το SBI στοχεύει στη δημιουργία σε ολόκληρη την Ευρώπη ενός ευνοϊκού οικοσυστήματος που θα προάγει την ανάπτυξη των κοινωνικών επιχειρήσεων και της ευρύτερης κοινωνικής οικονομίας.
Η πρωτοβουλία για την κοινωνική επιχειρηματικότητα αναγνωρίζει ότι οι κοινωνικοί επιχειρηματίες είναι καινοτόμοι και αποτελούν κινητήριες δυνάμεις κοινωνικής αλλαγής. Περιέχει μέτρα για τη βελτίωση της ορατότητας και της αναγνώρισης των κοινωνικών επιχειρήσεων, την απλοποίηση του κανονιστικού περιβάλλοντος, ώστε οι κοινωνικές επιχειρήσεις να μπορούν ευκολότερα να υπερβαίνουν τα εθνικά σύνορα, και την αναβάθμιση της πρόσβασης των κοινωνικών επιχειρήσεων σε χρηματοδότηση. Η Επιτροπή
προέτρεψε τα κράτη μέλη και τις περιφέρειες να καταρτίσουν διεξοδικές στρατηγικές και να εντείνουν τις προσπάθειές τους για την προώθηση των κοινωνικών επιχειρήσεων, αξιοποιώντας πλήρως τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ προς το σκοπό αυτόν. Πέρα από το SBI, η Επιτροπή πρότεινε την καθιέρωση, στο πλαίσιο του προγράμματος για την κοινωνική αλλαγή και την καινοτομία 20142020, ενός χρηματοπιστωτικού μέσου που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της ευρωπαϊκής αγοράς χρηματοδότησης κοινωνικών επιχειρήσεων, παρέχοντας μέσα συμμετοχής στο κεφάλαιο, δανειοδότησης και καταμερισμού του κινδύνου.

Η δέσμη μέτρων για τις κοινωνικές επενδύσεις του 2013
Τον Φεβρουάριο του 2013, η Επιτροπή υπέβαλε ανακοίνωση σχετικά με τις «κοινωνικές επενδύσεις για την ανάπτυξη και τη συνοχή», παρουσιάζοντας ένα όραμα εκσυγχρονισμού του κράτους πρόνοιας στο πλαίσιο της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, καθώς και πιο μακροπρόθεσμων διαρθρωτικών προκλήσεων. Η δέσμη μέτρων για τις κοινωνικές επενδύσεις παροτρύνει τα κράτη μέλη να δώσουν προτεραιότητα σε δαπάνες που προσφέρουν στα άτομα τη δυνατότητα πλήρους συνεισφοράς στην οικονομία και συμμετοχής στην κοινωνία. Υποδεικνύει στα κράτη μέλη πώς μπορούν να ενισχύσουν τις στρατηγικές ενεργού ένταξης και να χρησιμοποιήσουν τους κοινωνικούς προϋπολογισμούς περισσότερο αποτελεσματικά. Δίνει έμφαση στη σημασία των δημόσιων επενδύσεων για την ανάπτυξη και ενεργοποίηση του ανθρώπινου κεφαλαίου καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου, αλλά και αναδεικνύει αυτά που μπορούν να πράξουν ο ιδιωτικός και ο «τρίτος» τομέας για τη βελτίωση της κοινωνικοοικονομικής ένταξης. Η δέσμη μέτρων για τις κοινωνικές επενδύσεις υπογραμμίζει την ανάγκη και την ευκαιρία για επενδύσεις στην ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, υπό το πρίσμα της συνεισφοράς τους στην απασχόληση χωρίς αποκλεισμούς, την κοινοτική ανάπτυξη και την κοινωνική καινοτομία.

Εθνικές και περιφερειακές πολιτικές
Οι πρωτοβουλίες πολιτικής σε επίπεδο ΕΕ συμβάλλουν στην ανάπτυξη και ενδυνάμωση
των ήδη υφιστάμενων πλαισίων και δράσεων στήριξης σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο.
Σε ολόκληρη την Ευρώπη, οι εθνικές και περιφερειακές δράσεις πολιτικής έχουν περιστραφεί γύρω από 6 ζητήματα, που μπορούν να θεωρηθούν ως «πυλώνες» μιας διεξοδικής πολιτικής στήριξης για την ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας.
Αυτά τα ζητήματα, τα οποία περιγράφονται με διαύγεια σε ενημερωτικό σημείωμα για την
κοινωνική επιχειρηματικότητα που συνέταξαν οι Antonella Noya και Emma Clarence για τον
ΟΟΣΑ, διευκρινίζονται με συντομία παρακάτω:
Ενθάρρυνση, ενεργοποίηση και ενίσχυση των πολιτών και προώθηση της κοινωνικής επιχειρηματικότητας μεταξύ των νέων
Η ένταξη της κοινωνικής επιχειρηματικότητας σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την επιχειρηματικότητα σε σχολεία, πανεπιστήμια και σχολές επαγγελματικής εκπαίδευσης και
κατάρτισης είναι ένας σημαντικός τρόπος ενθάρρυνσης της περαιτέρω ανάπτυξης της
κοινωνικής οικονομίας και των κοινωνικών επιχειρήσεων στην Ευρώπη. Η παροχή στους νέους της ευκαιρίας να βιώσουν την εμπειρία της εργασίας σε μια κοινωνική επιχείρηση θα
πρέπει να ενταχθεί σε αυτή την προσπάθεια.
 Επιπλέον, οι εθνικές και περιφερειακές κυβερνήσεις υποστηρίζουν την ευαισθητοποίηση, την ενθάρρυνση και την ενίσχυση μέσω της παροχής συνδρομής στα δίκτυα κοινωνικής οικονομίας και της συγκέντρωσης των ενδιαφερόμενων μερών σε συνέδρια, εκθέσεις ή
αγορές, με στόχο την ανταλλαγή ιδεών και την εκμετάλλευση των ευκαιριών για τη σύσταση και την ανάπτυξη κοινωνικών επιχειρήσεων.

Προσφορά υπηρεσιών επιχειρηματικής ανάπτυξης και δομών υποστήριξης
Οι κοινωνικοί επιχειρηματίες και οι κοινωνικές επιχειρήσεις, όπως κάθε νέος επιχειρηματίας και κάθε μικρή επιχείρηση, χρειάζονται επιχειρηματική στήριξη. Ωστόσο, τα κράτη μέλη και οι περιφέρειες έχουν αντιληφθεί ότι οι υπηρεσίες παροχής πληροφόρησης, συμβουλών ή καθοδήγησης πρέπει να είναι εξειδικευμένες αλλά και, εκτός αυτού, να επιλαμβάνονται όλων των πτυχών της διαχείρισης, προκειμένου να βοηθήσουν τις κοινωνικές επιχειρήσεις στην εκπλήρωση της κοινωνικής τους αποστολής και την επίτευξη οικονομικής βιωσιμότητας. Η παροχή «συνδυαστικής στήριξης», η οποία περικλείει τόσο τη γενικής φύσεως επιχειρηματική στήριξη όσο και την εξειδικευμένη συνδρομή για την κάλυψη των αναγκών των κοινωνικών επιχειρήσεων, αποδείχθηκε μια αποτελεσματική προσέγγιση για τη στήριξη της εκκίνησης και ανάπτυξης των κοινωνικών επιχειρήσεων. Το ίδιο ισχύει και για την παροχή βοήθειας στην ανάπτυξη επιχειρηματικών και υποστηρικτικών δεσμών μεταξύ κοινωνικών επιχειρήσεων, με τη συμμετοχή οργανισμών κοινωνικής οικονομίας στην εν λόγω παροχή στήριξης.
Στο πλαίσιο της προσφοράς συνδυαστικής στήριξης, όχι μόνο οι κυβερνήσεις, αλλά και οι οργανισμοί κοινωνικής οικονομίας δημιουργούν ειδικές δομές επιχειρηματικής ανάπτυξης και στήριξης, όπως πάρκα καινοτομίας (πλαίσιο 36) και φυτώρια (πλαίσιο 37).




Παροχή βιώσιμης χρηματοδότησης για τη στήριξη κοινωνικών επιχειρήσεων από την εκκίνηση μέχρι την κλιμάκωση
Ένας άλλος ρόλος της δημόσιας πολιτικής είναι η ενίσχυση της ανάπτυξης μιας κοινωνικής χρηματοπιστωτικής αγοράς, η οποία θα παρέχει κεφάλαια για την ανάπτυξη κοινωνικών επιχειρήσεων.
Ορισμένα κράτη μέλη και περιφέρειες έχουν αρχίσει να δημιουργούν νέα μέσα, μεταξύ άλλων αξιοποιώντας το ΕΚΤ και το ΕΤΠΑ, προκειμένου να ενδυναμώσουν τόσο την προσφορά [μέσω παροχής εγγυήσεων, (οιονεί) ιδίων κεφαλαίων ή δανείων σε ενδιάμεσους χρηματοπιστωτικούς φορείς ή τράπεζες), όσο και τη ζήτηση (μέσω δημιουργίας ικανοτήτων και προγραμμάτων επενδυτικής ετοιμότητας για κοινωνικές επιχειρήσεις, με στόχο τη στήριξη της εδραίωσης, της ανάπτυξης και της κλιμάκωσής τους).
Πιο πρόσφατα, μερικά κράτη μέλη άρχισαν να πειραματίζονται με καινοτόμες θεσμικές ρυθμίσεις των σχέσεων δημόσιων αρχών και χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, παραδείγματος χάριν μέσω επενδυτικών προγραμμάτων από κοινού με τον ιδιωτικό τομέα, τα οποία αποβλέπουν τόσο σε κοινωνικά όσο και σε οικονομικά οφέλη Υποστήριξη της πρόσβασης σε δημόσιες αγορές
Ένας από τους βασικούς τρόπους με τους οποίους οι δημόσιες αρχές προσπαθούν να προωθήσουν την πρόσβαση των κοινωνικών επιχειρήσεων στις αγορές είναι μέσω του ανοίγματος των δημόσιων συμβάσεων στον τομέα των κοινωνικών επιχειρήσεων. Η ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις επιτρέπει στις αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης να εισάγουν ορισμένες κοινωνικές ρήτρες στις συμβάσεις και τους γενικούς όρους τους, όπως για την ενθάρρυνση της απασχόλησης μακροχρόνια ανέργων. Εντούτοις, η χρήση τέτοιων όρων για την προώθηση των κοινωνικών επιχειρήσεων είναι ακόμη περιορισμένη.
 Οι δημόσιοι υπάλληλοι συχνά δεν είναι βέβαιοι για τον τρόπο ενσωμάτωσης κοινωνικών όρων στις προδιαγραφές της πρόσκλησης για υποβολή προσφορών, ούτε και εξοικειωμένοι με τα οφέλη που οι κοινότητές τους μπορούν να αποκομίσουν από τις κοινωνικές επιχειρήσεις. Ταυτόχρονα, κάποιες μικρές κοινωνικές επιχειρήσεις στερούνται τις δεξιότητες, το χρόνο και τους πόρους που απαιτούνται για να μπορέσουν να ανταγωνιστούν με επιτυχία τις δημόσιες προσφορές. Κατά συνέπεια, ορισμένες κυβερνήσεις έχουν υποστηρίξει τη δημιουργία εξοικείωσης και ικανοτήτων τόσο μεταξύ των τοπικών υπαλλήλων όσο και μεταξύ των κοινωνικών επιχειρήσεων.

Συγκρότηση και αποτελεσματική αξιοποίηση ευνοϊκού νομικού, ρυθμιστικού και φορολογικού πλαισίου
Η δημόσια πολιτική μπορεί επίσης να βοηθήσει στην ανάπτυξη των κοινωνικών επιχειρήσεων καθιερώνοντας διαυγείς νομικούς ορισμούς των κοινωνικών επιχειρήσεων, προκειμένου να αποσαφηνιστούν ζητήματα όπως η φορολογική τους μεταχείριση και η πρόσβασή τους στις δημόσιες αγορές. Τα σχετικά ρυθμιστικά πλαίσια χρειάζεται
να αναγνωρίζουν και να καθιστούν ευδιάκριτη τη διπλή εστίαση των κοινωνικών επιχειρήσεων, οι οποίες οφείλουν να ανταποκρίνονται στις κοινωνικές προκλήσεις και να επιτυγχάνουν θετικό κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο, αλλά και να αναπτύσσουν μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα στην αγορά.
Ένα ευνοϊκό φορολογικό πλαίσιο θα ανταμείβει τον θετικό κοινωνικό αντίκτυπο των κοινωνικών επιχειρήσεων. Ενώ πολλοί άλλοι οργανισμοί κοινωνικής οικονομίας, όπως τα φιλανθρωπικά ιδρύματα, ενδέχεται να απολαμβάνουν φορολογικές ελαφρύνσεις, οι κοινωνικές επιχειρήσεις δεν μπορούν πάντα να επωφεληθούν από φορολογικά πλεονεκτήματα. Τα περισσότερα κράτη μέλη προσφέρουν φορολογικά κίνητρα σε κοινωνικές επιχειρήσεις, για να τις βοηθήσουν να υπερβούν συγκεκριμένες δυσχέρειες
και να αντισταθμίσουν το κόστος από συγκεκριμένες δραστηριότητες που απαιτούνται στο
πλαίσιο της εργασίας με μειονεκτούντα άτομα, αλλά και ως επιβράβευση του θετικού κοινωνικού αντικτύπου τους. Τα έμμεσα φορολογικά μέτρα μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για τη στήριξη των επενδύσεων στην ανάπτυξη κοινωνικών επιχειρήσεων.

Ολοκληρωμένη στρατηγική και χρηστή διακυβέρνηση
Μια αποτελεσματική δημόσια στήριξη της ανάπτυξης και της ενίσχυσης της κοινωνικής οικονομίας και των κοινωνικών επιχειρήσεων χρειάζεται να βασίζεται σε μια ολοκληρωμένη στρατηγική και σε χρηστή διακυβέρνηση. Στα συνήθη στοιχεία μιας αποτελεσματικής στρατηγικής συγκαταλέγονται:
  • Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων σε συνεργασία με τα ενδιαφερόμενα μέρη
  • Η ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ των δράσεων διαφορετικών τμημάτων και επιπέδων διακυβέρνησης (εθνικό, περιφερειακό, διαμερισματικό και τοπικό)
  • Η συγκρότηση κατάλληλων μηχανισμών για την παρακολούθηση, τη μέτρηση και την αξιολόγηση του αντικτύπου
  • Η εφαρμογή απλών διοικητικών κανόνων και διαδικασιών υλοποίησης

Δύο παραδείγματα περιφερειακής και εθνικής στρατηγικής (πλαίσια 40-41) διαφωτίζουν την εφαρμογή αυτών των αρχών στην πράξη.

Πολιτικές κοινωνικής οικονομίας στη γαλλική περιφέρεια PACA
Η περιφέρεια PACA (Provence-Alpes-Côte d’Azur) της Γαλλίας κατάρτισε στρατηγική περιφερειακής ανάπτυξης που αναγνωρίζει τον σημαντικό ρόλο της κοινωνικής οικονομίας.
Ένας από τους βασικούς πυλώνες της στρατηγικής είναι το περιφερειακό πρόγραμμα Progress που έχει ως στόχο συγκεκριμένα την ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας.
Περιλαμβάνει τη δημιουργία παρατηρητηρίου της κοινωνικής οικονομίας και μια μόνιμη επιτροπή για την παρακολούθηση της κοινωνικής οικονομίας. Η περιφερειακή στρατηγική στηρίζει επίσης την ανάπτυξη τοπικών συσπειρώσεων επιχειρήσεων μέσω ετήσιων συμφωνιών για τη δημόσια χρηματοδότηση έργων συνεργασίας ανάμεσα στις εταιρείες, εφόσον συμβάλλουν στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης και την οικονομική ανάπτυξη.
Από τις 26 υπάρχουσες συσπειρώσεις για την καινοτομία και την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη, ορισμένες αφορούν συγκεκριμένα την κοινωνική οικονομία, όπως η συσπείρωση
των επιχειρήσεων υπηρεσιών ή η συσπείρωση για τον κοινωνικό τουρισμό.

Διδάγματα από την πρωτοβουλία EQUAL του ΕΚΤ στην Πολωνία
Στην Πολωνία, τα διδάγματα που αντλήθηκαν από την πρωτοβουλία EQUAL του ΕΚΤ, καθώς και οι δημιουργηθείσες ικανότητες, διευκόλυναν την ενσωμάτωση δράσεων στήριξης της κοινωνικής οικονομίας στην περίοδο προγραμματισμού 2007-2013. Το έργο EQUAL αποτέλεσε τη βάση για την πολιτική αναγνώριση των κοινωνικών ωφελειών που δημιουργούν οι οντότητες κοινωνικής οικονομίας και οι κοινωνικές επιχειρήσεις διάφορων νομικών μορφών. Βάσει των παραπάνω, προσδιορίστηκαν έξι κύριοι τομείς στήριξης:
  • Βοήθεια σε εκπαιδευτικά ινστιτούτα για την ανάπτυξη νοοτροπίας και δεξιοτήτων κοινωνικής επιχειρηματικότητας
  • Άμεση στήριξη της κοινωνικής επιχειρηματικότητας μέσω παροχής συμβουλών και κατάρτισης, επιχορηγήσεων σε νέους κοινωνικούς επιχειρηματίες (μέχρι 5000 ευρώ κατ’ άτομο) και προσωρινή στήριξη για τους πρώτους 6 ως 12 μήνες της καθαυτό εμπορικής δραστηριότητας (υπηρεσίες επιχειρηματικής ανάπτυξης και κάλυψη των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης των υπαλλήλων)
  • Στήριξη της παροχής υπηρεσιών σύστασης, ανάπτυξης και υποστήριξης υψηλής ποιότητας μέσω της συγκρότησης υποπεριφερειακών Κέντρων Στήριξης της Κοινωνικής Οικονομίας
  • Δημιουργία συστήματος δανειοδότησης (μέχρι 25000 ευρώ) με προτιμησιακούς όρους
  • Ανάπτυξη έξυπνων κοινωνικών προκηρύξεων διαγωνισμών μέσω της εκπαίδευσης αφενός των αρμόδιων για τις δημόσιες συμβάσεις κρατικών λειτουργών στη χρήση κοινωνικών ρητρών, αφετέρου των κοινωνικών επιχειρήσεων στην υποβολή για δημόσιες συμβάσεις
  • Πλατφόρμες για μέσα διαλόγου, ανταλλαγών, εκμάθησης και κοινής δράσης

Πηγή: Πολωνικό Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης – Τμήμα Διαχείρισης ΕΚΤ, http://bit.ly/WhoAvv

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γιώργος Σιακαντάρης: Μεταπολιτική - Το σημερινό όνομα του παλαιού νεοφιλελευθερισμού

Αναδημοσίευση από i-eidiseis.gr  31.10.2023 Η δυτική αντιπροσωπευτική Δημοκρατία δεν απειλείται πλέον από συνταγματάρχες, πραξικοπήματα κα...