Κυριακή 26 Μαρτίου 2023

Τι συμβαίνει με τα λιμάνια Χαλκίδας και Κύμης και το ΤΑΙΠΕΔ;

 



Η ανακοίνωση του Δημήτρη Διαμαντίδη, Γραμματέα Τομέα Ναυτιλίας ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής για την απόφαση της Κυβέρνησης να αναθέσει στο ΤΑΙΠΕΔ τις αρμοδιότητες της «Αρχής Σχεδιασμού» για τα λιμάνια Μυτιλήνης, Χαλκίδας και Κύμης επισημαίνει σωστά ότι «Τα δε κίνητρα της επιλογής παραμένουν ακατανόητα, καθώς το μόνο έργο που έχει να επιδείξει το ΤΑΙΠΕΔ από τη δημιουργία του μέχρι σήμερα είναι να ιδιωτικοποιήσει με τις ευλογίες του ΣΥΡΙΖΑ τις «αρχές σχεδιασμού» σε Πειραιά, Θεσσαλονίκη, και λίγες ημέρες πριν, με τις ευλογίες της ΝΔ, να ιδιωτικοποιήσει την «αρχή σχεδιασμού» στην Ηγουμενίτσα.» Σε ότι αφορά τα δύο λιμάνια της Εύβοιας τα κίνητρα είναι ακόμη περισσότερο ακατανόητα, όταν η Απόφαση του Υπουργού κ. Πλακιωτάκη 3000.0/19299/15.3.2023 είναι γενική και αφηρημένη. Η Αρχή Σχεδιασμού κατά το άρθρο 159 του Ν. 4635/2019 ήταν η Αρχή Διοίκησης των λιμένων πλην εκείνων που είχαν ανατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ. Τροποποιήθηκε όμως με τον Ν. 4938/2022 και έτσι μπορούν να προστεθούν στο ΤΑΙΠΕΔ και άλλοι λιμένες. Τι είναι η Αρχή Σχεδιασμού; Η δημόσια αρχή που προβαίνει στην εκπόνηση σχεδίου ή προγράμματος (περ. ζ του άρθρου 2 της της κοινής υπουργικής απόφασης ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/ οικ. 107017 (Β` 1225/2006)).  Ποιο είναι το πεδίο εφαρμογής του Σχεδιασμού; Κατά το άρθρο 3 της ανωτέρω ΚΥΑ «Η Στρατηγική Περιβαλλοντική Εκτίμηση (Σ.Π.Ε.) πραγματοποιείται πριν από την έγκριση ενός σχεδίου ή προγράμματος ή την έναρξη της σχετικής νομοθετικής διαδικασίας, με την επιφύλαξη της παραγράφου 2, για σχέδια ή προγράμματα εθνικού, περιφερειακού, νομαρχιακού ή τοπικού χαρακτήρα τα οποία ενδέχεται να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και ειδικότερα:

α) για τα σχέδια και προγράμματα που εκπονούνται για έναν ή περισσότερους από τους τομείς γεωργίας, δασοπονίας, αλιείας, ενέργειας, βιομηχανίας, μεταφορών, διαχείρισης αποβλήτων, διαχείρισης υδάτινων πόρων, τηλεπικοινωνιών, τουρισμού, πολεοδομικού ή χωροταξικού σχεδιασμού ή χρήσης γης και τα οποία καθορίζουν το πλαίσιο για μελλοντικές άδειες έργων και δραστηριοτήτων της πρώτης (Α) κατηγορίας (υποκατηγορίες 1 και 2) του Παραρτήματος Ι (πίνακες 1−10) της υπ’ αριθμ. 15393/2332/2002 κοινής υπουργικής απόφασης». Στο παράρτημα Ι μεταξύ των άλλων αναφέρεται και το Πρόγραμμα Ανάπτυξης Τουριστικών Λιμένων.

Από τα παραπάνω δεν προκύπτει σαφήνεια για την Απόφαση της Κυβέρνησης, επειδή όμως το ΤΑΙΠΕΔ γενικώς έχει ως σκοπό την εκποίηση της δημόσιας περιουσίας η εμπλοκή του στην εφαρμογή σχεδιασμού για τα λιμάνια Χαλκίδας και Κύμης, δυο κατεξοχήν Περιφερειακά λιμάνια, ενδεχομένως να συνδέεται με την προοπτική πώλησης τουλάχιστον ως τουριστικών λιμένων και ως προς την Κύμη και ως επιβατικό. Το ενδιαφέρον επίσης συνδέεται με την μελλοντική σύνδεση κρίσιμων περιβαλλοντικών θεμάτων με τους λιμένες αυτούς, σχετιζομένων με την χρήση του Τσιμεντάδικου στην Χαλκίδα και με υπεράκτια αιολικά πάρκα αλλά και με την επέλαση μεγάλων επενδυτών στα βουνά της Κεντρικής Εύβοιας.

Σε κάθε περίπτωση η Περιφέρεια πρέπει να μάθει, να ενημερώσει τους πολίτες και να διατυπώσει θέση για την ενδεχόμενη πώληση των λιμένων αυτών σε ιδιώτες, την υπαγωγή τους δε σχεδιασμούς πέραν του δημοσίου συμφέροντος, στη σύνδεση της απόφασης με μελλοντικούς περιβαλλοντικούς κινδύνους.

Από την ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ κρατάμε την ακροτελεύτια παράγραφο: «Το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής παραμένει σταθερό στην επιλογή για ισχυρές δημόσιες αρχές διοίκησης των λιμένων της χώρας, με ενίσχυση της ιδιωτικού τομέα στην παροχή υπηρεσιών και στα πλαίσια αυτά αγωνίζεται για να γίνει πραγματικότητα η αναγκαία μεταρρύθμιση του Ελληνικού λιμενικού συστήματος.»

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γιώργος Σιακαντάρης: Μεταπολιτική - Το σημερινό όνομα του παλαιού νεοφιλελευθερισμού

Αναδημοσίευση από i-eidiseis.gr  31.10.2023 Η δυτική αντιπροσωπευτική Δημοκρατία δεν απειλείται πλέον από συνταγματάρχες, πραξικοπήματα κα...